Information för boende i Piteå

Felanmälan

Felanmälan till Trumbäcken i Piteå görs via kontaktsidan på denna hemsida. Det går också bra att ringa till HSB på 010-30 32 000 för att registrera felanmälan. Vissa åtgärder i lägenheten ansvarar du själv för, t.ex. byte av säkringar och glödlampor. Detta gäller även de lampor som sitter i kyl- och frysskåp, köksfläkt samt i spis. Du ansvarar även för rengöring av luftventiler, golvbrunnar och vattenlås.
Felanmälan avseende TV görs direkt till Telenor på 020 222 222 eller telenor.se
Felanmälan avseende Internet görs direkt till A3 på 0770 910 000 eller A3.se. Detta gäller Durrnäs, Furuberget, Klubbgärdet och Munksund där vi tillhandahåller internet till våra hyresgäster.
Om akuta skador eller fel uppstår utanför kontorstid (07:00-16:30) kontaktas NVS på 0911-137 01. Åtgärder som motiverar en jourutryckning är fara för liv eller egendom, t.ex. vattenläckor, totalstopp i WC. Enklare fel som kan åtgärdas nästföljande arbetsdag registreras som vanligt enligt ovan.
I det fall det uppstår störningar i fastigheten under kvällar och helger kontaktas NVS på 0911-137 01. Tänk dock på att du som hyresgäst blir betalningsansvarig för obefogade utryckningar för störningsjouren.

Avierna hittar du på hsb.se – mina sidor

Under MINA SIDOR på hsb.se hittar du dina uppgifter som personnummer, namn, adress och kontaktuppgifter, medlemsdokument mm. Uppgifter om din lägenhet, avier, OCR-nummer, mm. Här kan du även byta ditt lösenord. Gå till hsb.se för att logga in med BankID.

Att renovera själv

Även om hyresvärden ansvarar för det inre underhållet i lägenheten hindrar det inte att du på egen bekostnad målar och tapetserar i din lägenhet. Innan eventuellt arbete planeras/påbörjas ska hyresvärden alltid kontaktas för ett skriftligt godkännande. Arbetet måste utföras fackmannamässigt. Målade ytor ska vara målade och väggar med tapet ska vara tapetserade. Har du använt felaktigt material eller utfört jobbet slarvigt blir du ersättningsskyldig när du flyttar.
Väggarna i din lägenhet kan vara av olika material. Beroende på vad du ska sätta upp och var, bör rätt typ av hjälpmedel användas. I handeln finns olika typer av krokar och skruvar som är speciellt anpassade till olika väggmaterial. Skador på tapeten undviks genom att skära ett snitt i tapeten där hålet ska göras, om hålet senare ska döljas viks tapen smidigt tillbaka. Gör aldrig hål i kakelplattor. Kaklet kan lätt spricka och fukt kan vandra in bakom. När du skaffar nya elapparater, framför allt utomlands, är det viktigt att se till att de är godkända för vårt svenska elsystem.
Vi tillåter ej egna installationer av diskmaskin, tvättmaskin eller torktumlare.

Hyra

Vi följer föreskrifterna i hyreslagen om inbetalning av hyra. Hyresnivån bestäms i förhandlingar med Hyresgästföreningen.
Hyran betalas månadsvis i förskott. Fyra gånger per år får du hyresavier utsända av HSB. Hyresavierna avser i samtliga fall de tre följande månaderna. För att undvika kravavgift måste hyran betalas före den sista i varje månad. Skulle du sakna någon hyresavi går det bra att vända sig till HSB kundservice på 010-30 32 000 eller via hsb.se.
Du kan enbart betala hyran via bankgiro. Bankgiro kan bland annat betalas på följande sätt:
– Internetbank
– Samtliga av bankens kuverttjänster
– Bankkontor
– Autogiro
För autogiroanmälan kontakta HSB Kundservice på 010-30 32 000 eller via hsb.se.
Var noga med att betala hyran i tid då upprepat försenad hyresinbetalning är ett giltigt skäl för uppsägning av hyreskontrakt. Vid utebliven betalning skickas ditt ärende till inkassoföretaget som påför inkassoavgifter. Om du ändå inte betalar din skuld görs en ansökan till kronofogdemyndigheten om avhysning. I detta fall kontaktas även socialförvaltningen.

Värme och ventilation

Munksundsbos mest betydande miljöpåverkan kommer från energianvändning vid uppvärmning av fastigheterna. Att hushålla med energi är därför viktigt för att minska miljöpåverkan och bidra till en hållbar utveckling. Inomhustemperaturen regleras centralt och värmen styrs automatiskt av utomhustemperaturen. Målsättningen är att temperaturen i lägenheterna ska ligga kring cirka 20 grader. Om du upplever att det är kallt i din lägenhet kan du göra en felanmälan. Observera gärna följande innan du gör en anmälan:
Elementen är olika varma beroende på hur varmt eller kallt det är utomhus
Eftersom din hand är 35 grader varm kan elementen kännas kalla även om de avger värme
Mät gärna själv temperaturen innan du gör en anmälan. Temperaturen ska mätas en meter från golvet mitt i rummet.
Drag uppstår då en dörr eller ett fönster står på glänt eller då dörrar och fönster behöver tätas. Oservera att det ska komma in en viss andel luft genom fönstren så att det inte blir helt tätt. Kallras från fönster och drag i lägenheten är ett vanligt problem som är svårt att komma tillrätta med. Försök att möblera så att du inte sitter i närheten av fönster, balkong eller ytterdörr
För att ventilationen ska fungera så bra som vanligt bör du tänka på följande;
Rengör ventilerna i lägenheten, om sådana finns, minst två till tre gånger om året. Låt ventilen sitta och använd en fuktig trasa till att rensa första biten av kanalen och runt ventilen
Kolla att ventilerna är öppna. Täpp aldrig till ventiler eller ändra inställning på mittentallriken.
Spiskåpan bör rengöras en gång i veckan om du lagar mat varje dag. Hela filtret kan diskas i maskin. Annars kan du krama ur filterduken som sitter inuti filtret i varmt vatten med diskmedel
Det mest effektiva sättet att få bort förorenad luft och fukt i lägenheten är att vädra genom tvärdrag i fem minuter
Om du vill vädra ut matos, öppna inte köksfönstret eftersom luften i köket då bildar övertryck som driver oset vidare ut i resten av lägenheten. Öppna i stället fönstret i ett rum intill. Matoset sugs då effektivt ut genom spisfläkt och övriga köksventiler
Vädra aldrig ur lägenheten genom att öppna dörren till trapphuset.

Internet

Till våra hyresgäster på Durrnäs, Furuberget, Klubbgärdet och Munksund tillhandahåller internet till våra hyresgäster med en hastighet upp till 1000/1000 Mbits. Router tillhandahåller du själv. Tänk på att en gammal router kan begränsa den hastighet du får ut. Bor du i centrum tecknar du själv avtal kring internet.

Felanmälan avseende Internet görs direkt till A3 på 0770 910 000 eller A3.se.

TV

Till våra hyresgäster på Durrnäs, Furuberget, Klubbgärdet, Munksund, Storgatan, Parkgatan och Prästgårdsgatan tillhandahåller vi Kabel-TV. Vid inflyttning behöver du själv kontakta Telenors kundservice för att beställa en TV-box. Felanmälan avseende TV görs direkt till Telenor på 020 222 222 eller telenor.se

När du flyttar in

I samband med att tidigare hyresgäst flyttar besiktigar vi lägenheten. Samtliga nycklar och tvättcylinder hämtas på HSBs kontor tidigast klockan 12.00 den dag då inflyttning sker enligt kontraktet. Om tidigare hyresgäst flyttar ut under en helg hämtas nycklarna på HSBs kontor påföljande vardag efter kl 12.00.
Vi tillåter ej tidigare övertagande av lägenhet utan lägenheten övertas enligt det datum som framgår av kontraktet. Infaller inflyttningsdatumet under lördag, söndag eller annan helgdag så får nycklar hämtas ut påföljande helgfria vardag efter kl 12.00.
Kom ihåg att göra flyttningsanmälan till skattemyndigheten och anmäla eventuellt TV-innehav. Teckna också ny hemförsäkring eller flytta den du redan har.

När du flyttat ut

Vid avflyttning måste kontraktet alltid sägas upp skriftligt. Gör det i god tid – du är betalningsansvarig för hyran under hela uppsägningstiden. Uppsägningstiden står angiven i kontraktet, observera att den månad lägenheten sägs upp inte räknas in i uppsägningstiden. I samband med att du flyttar gör vi en besiktning av lägenheten där vi kontrollerar eventuella skador. Tänk på att utrustning som tillhör lägenheten ska finnas på plats vid besiktningen. Vi kommer även kontakta dig för en förbesiktning så fort vi fått din uppsägning. Förbesiktningen hjälper oss att planera våra eventuellt kommande arbeten i lägenheten. När du lämnar lägenheten är det viktigt att den är städad. Om lägenheten inte är ordentligt städad debiterar dig för kostnaden för städning. Hål och dylikt som uppstår vid nedmontering av exempelvis speglar och hyllor ska repareras. Gardinbeslag, vädringsbeslag och brandvarnare ska lämnas kvar i lägenheten. Som hyresgäst är du skyldig att betala för eventuella skador eller ombyggnader i lägenheten som måste återställas vid avflyttningen. Kom ihåg att även städa balkongen och förrådet innan du lämnar in nycklarna. Checklista för städningen får du i samband med att du säger upp lägenheten. Vi lämnar även en checklista till dig när vi kommer för att göra förbesiktningen. Förbesiktningen görs så fort som möjligt efter det att du sagt upp hyreskontraktet. Samtliga nycklar (även de till eventuell låsbar brevlåda), inklusive kopior, och tvättcylinder lämnas till HSB i samband med avflyttning. Glöm inte att göra flyttanmälan till skattemyndigheten och i förekommande fall säga upp eventuella tilläggsavtal för kabel-TV och Internet.

Du och dina grannar

Alla har vi väl irriterat oss på någon högljudd granne någon gång. Men hur mycket ska vi tåla och när är det dags att säga till? Det finns två sidor av problemet. Dels handlar det om vilken kvalitet det är på huset och dels handlar det om hur människor lever och vad man får och inte får göra när man bor i flerfamiljshus. När det gäller kvaliteten på boendet styrs den av en byggstandard som, sedan 1963, reglerar den ljudnivå vi maximalt ska tåla i våra lägenheter. Miniminivån anger den tekniska standard som minst måste uppfyllas vid varje nybygge. Även om standarden är uppfylld innebär det inte att vi kan kräva att det är knäpptyst i våra lägenheter.
Att bo i flerfamiljshus handlar därför mycket om att visa hänsyn och omtanke om sina grannar. Vissa bor ensamma och lever ett relativt tyst liv. Andra har en stor familj med barn och husdjur och lever följaktligen ett mer bullrigt liv. Alla har vi rätt att bo i lägenhet och alla måste vi acceptera att grannen har rätt till tystnad, men också rätt att kunna leva ett normalt vardagsliv med allt vad det innebär. Blir du störd rekommenderar vi att du först talar direkt med din granne, så att ni kan lösa problemet i samförstånd. I det fall det inte går att lösa problemet i samförstånd ringer du störningsjouren på 0911-137 01. Vid mycket allvarliga störningar eller pågående brott, kontakta Polisen på 112.

När du ska du ringa journumret?

Journumret använder du vid akuta ärenden utanför kontorstid som inte kan vänta till nästkommande vardag. För att du ska veta i vilka fall du ska använda journumret har vi nedan sammanställt en lista över de vanligaste ärendena. Tänk på att du vid missbruk kan bli ersättningsskyldig för jour- eller väktarutryckning. Jourärenden hanteras av NVS fastighetsjour. När du ringer jouren uppger du namn, ärende samt dina kontaktuppgifter. Detta för att vi ska kunna följa upp ärendet.
Telefonnumret till jouren är 0911-137 01. Observera att alla fel som upptäcks under kontorstid anmäls till felanmälan via de ordinarie kanalerna, dvs via trumbacken.se eller 010-30 32 000.
NVS kommer endast att göra jourutryckningar vid ärenden som utgör en direkt fara för personskada eller fastigheten.

Skydda dig mot brand

Bränder i våra hem är vanligare än vad man tror. Om katastrofen inträffar är det viktigt att veta hur du ska agera. Framförallt finns det mycket du kan göra för att undvika en brand. Här har vi sammanställt råd och tips från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

– Ta bort brännbart material som ligger i närheten av spisen
– Undvik att ha förstoringsglas, glasögon, kristaller, speglar och liknande liggande i fönstret
– Dra ur stickkontakten till kaffebryggaren och brödrosten. Installera gärna en timer
– Se till att glödlamporna har rätt wattantal och att inga skarvsladdar kommer i kläm
– Byt ut trasiga vägguttag och skruva åt lösa
– Låt inte handdukar eller annat brännbart material ligga och torka på elelementen
– Se till att ljusstakar står fritt från gardiner och liknande
– Släck levande ljus när du lämnar rummet
– Om det åskar, dra ur el- och antennsladdar till tv:n
– Se till att tv:n står fritt och luftigt
– Om säkringarna ofta går sönder – låt en elektriker undersöka om det är något fel
– Rengör köksfläkten
– Dammsug bakom kyl och frys
– Skaffa en eller fler brandvarnare och kontrollera regelbundet funktionen
– Handbrandsläckare. Är bra att ha för att så snabbt som möjligt påbörja släckning

Grillning och brandfarliga vätskor

Grillning med gasol eller kol får endast ske några meter ut från fasaden. Det är endast tillåtet att grilla med elgrill på balkong eller uteplats. Detta för att minimera risken för brand och rök in i lägenheterna.

Gasol och annan brandfarlig gas
I lägenheten får gasolbehållare av högst 5 liters storlek (blå campingbehållare) förvaras. Det normala behovet i ett hushåll beräknas vara två behållare, en i drift och en i reserv. Balkongen är lämpligaste förvaringsplatsen i ett flerbostadshus och därför får du om balkongen inte är inglasad förvara gasol i behållarstorlek P11 (max 30 liter). Förvaringen får gärna ske i ventilerade plåtskåp. För inglasade balkonger gäller samma regler som i lägenheten, max 5 liters behållare.
I vinds- och källarförråd, i garage i bottenplan eller i flerhushållsgarage får ingen gasol eller brandfarlig gas förvaras!

Brandfarlig vätska
I lägenheten får sprayburkar och brandfarlig vätska i behållare om högst 10 liter förvaras. På ej inglasad balkong får behållarstorleken vara 25 liter. I vindsförråd och källarförråd får ingen brandfarlig vätska förvaras. Om garage är beläget i flerbostadshusets bottenplan får endast drivmedlet som finns i fordonets tank och reservdunk förvaras. Om garaget är fristående och tjänar flera hushåll får man förvara brandfarlig vätska där under förutsättning att den är oåtkomlig för obehöriga

Om det börjar brinna?

Agera direkt. Det är när branden fortfarande är liten som du har chans att släcka själv. Tänk igenom före hur du ska bete dig och ta dig ut om det börjar brinna.
Grundregeln är: Rädda – Varna – Larma – Släck

Har du inte möjlighet att säkert släcka själv är det viktigaste att du snabbt tar dig ut. Stäng dörren till rummet det brinner och stäng också lägenhetsdörren när alla kommit ut. Annars sprids röken i trapphuset. Varna grannarna och larma 112.

Brand på annan plats i flerbostadshuset?
Stanna kvar i lägenheten. En lägenhetsdörr står emot en brand i cirka 30 minuter. Våta handdukar hjälper till att täta runt dörren och i brevinkastet. Gå aldrig ut i ett rökigt trapphus och använd aldrig hissen vid brand.

Larma 112 och påkalla uppmärksamhet genom fönstret eller balkongen.

Tvättstugor och bokning

Lägenhetsnyckeln passar till den tvättstuga som ligger närmast din lägenhet.
Med din tvättcylinder bokas en tvättstugetid i sänder.
Tvättstugan ska ska lämnas nystädad efter din tid

På Durrnäsområdet finns ett särskilt boknings- och passagesystem.
För att komma igång med bokningssystemet i mobilen eller surfplattan behöver du ladda nerLadda ner appen Aptus Home. Ditt användarnamn och lösenord är ditt lägenhetsnummer (ex 110-1), men du kan ändra lösenordet när du är inloggad.
På raden URL skriver du https://munksundsbo.passerkort.se/AptusPortalStyra
För webbokning, gå till https://munksundsbo.passerkort.se/AptusPortalStyra
Tillträde till tvättstugorna sker endast med tagg. För att öka säkerheten på området har du som hyresgäst endast tillträde till tvättstugan i ditt hus, bastun, pingisrummet och de stora tvättstugorna på Durrnäsvägen 12 och 30. För att säkerställa en god tillgänglighet i tvättstugorna går det endast att boka en tvättid åt gången. Via Aptus Home kan du även boka Hyresgästföreningens lokal. För tillträde behöver du kvittera en särskild tagg hos Hyresgästföreningen.

I de stora på tvättstugorna på Durrnäsvägen 12 och 30 finns automatdoserande maskiner där Trumbäcken tillhandahåller tvätt- och sköljmedel.

Skötsel av bostaden

Spis och ugn
Torka av spishällen efter varje gång du lagat mat så att inte fett och spill bränns fast. Rengör ugnen genom att stryka ut såpa och sätta ugnsvärmen på drygt 100 grader. När såpan börjar bubbla stänger du av och låter ugnen svalna. Torka sedan ur med rikligt med vatten. Torka torrt.
Spiskåpa eller köksfläkt
Fett i filter och spiskåpor ökar brandrisken. Filtret i spiskåpan bör rengöras en gång i veckan. Hela filtret kan diskas i maskin. Det går också att krama ur filterduken som sitter inuti filtret i varmt vatten med diskmedel.
Kyl och frys
Kylskåp ska ha en temperatur på 4–8˚C. Då temperaturen minskar med en grad ökar elförbrukningen med cirka 10 procent. Svalen ska vara något varmare och ha en temperatur på 8–12˚C. I frysen ska det vara cirka –18 till –20˚C.
Tips för bättre energibesparing
Tina frysta varor i kylskåpet i stället för i mikrovågsugn eller i varmvatten. Kylan kommer kylskåpet tillgodo och drar därmed mindre energi.
Låt maten svalna innan kylförvaring. Om du ställer in varm mat i kylskåpet värmer den upp den mat som redan är kyld eller fryst.
Förpacka frysvaror tätt. Det gör att de håller längre och att det krävs mindre energi att hålla maten fryst
Ett tomt kyl- eller frysskåp drar mer energi än ett välfyllt
Ha inte dörren öppen längre än nödvändigt
Frosta av kyl- och frysskåp regelbundet
Dammsug rören bakom och/eller under kyl- och frysskåpet, då minskas energiförbrukningen och ett kyl- och frysskåp som är för varmt kan fungera bra igen

Avfrostning
Isen som bildas i kyl- och frysskåp gör att det går åt mer energi att hålla skåpen kalla. Därför bör du frosta av frysskåp regelbundet. Samma sak gäller för kylskåp som inte är självavfrostande.
Töm kyl- och frysskåp på samtliga varor.
Stäng av elektriciteten med knappen som finns inne i kyl- och frysskåp. Titta i bruksanvisningen om du är osäker.
Lämna dörren öppen och låt sedan isen tina av sig själv. Hacka eller bryt inte bort isen
Lägg ut en handduk och ställ en bunke nära intill kyl- och frysskåp så att inte vattnet rinner ut på golvet
Badrum
Rengör porslinsytor regelbundet. Använd ett milt rengöringsmedel och se till att det inte är i kontakt med porslinets yta för länge. Använd inte medel med slipande effekt, medel som innehåller talk eller kraftiga syror
Vid rengöring av wc -stol, sprid rengöringsmedlet i stolen och under spolningskanten. Låt medlet verka i några minuter och avlägsna därefter med borste, skölj med vatten. Om rengöringsmedlet hinner torka bildas ett skikt som är svårt att avlägsna
Läckande toalettstolar bör repareras snarast. Kontakta HSBs för att göra en serviceanmälan/Felanmälan
Badkar och andra emaljerade ytor är lätta att hålla rena och är beständiga mot de flesta kemikalier. Hårda slipmedel såsom stålull och fibersvamp skall dock inte användas
Blandare rengörs bäst med en mjuk trasa och mild tvållösning, eftersköljning med vatten och polering med torr trasa. Använda inte kalklösande, sura eller slipande medel. För att avlägsna kalkfläckar, använd hushållsättika och spola med vatten

Vatten och avlopp
När vattnet rinner ut sakta i avloppet i kök och badrum har det oftast blivit stopp. Stopp kan bero på igensatta vattenlås och golvbrunnar, avlagringar i avloppsledningarna eller nedspolning av föremål i avloppet. Tänk på följande för att undvika stopp:
Släng kaffesump och teblad i soporna – inte i vasken
Släng bomullstops, bindor och pappershanddukar i papperskorgen – inte i toaletten
Tag bort hår och annat som fastnat i bottenventilen i badkaret, handfatet och diskhon

Åtgärda stopp
Mindre stopp i handfat och diskho går enkelt att åtgärda själv. Använd en avloppsrensare med sugkåpa av gummi. Den finns att köpa i vanliga varuhus. För att göra rensningen mer effektiv kan du öka trycket genom att hålla för hålet som är tänkt som översvämningsskydd. Du kan även plocka isär och rensa vattenlåset som sitter under handfatet/diskhon. Tips på hur du rensar vattenlåset hittar du här
Även golvbrunnen i badrummet har ett vattenlås som måste rensas med jämna mellanrum för att inte dålig lukt ska uppstå. OBS! Använd aldrig kaustiksoda för att rensa avloppet, då detta kan förvärra situationen.
Är du bortrest under en längre tid, be den som ser till din lägenhet att spola vatten i diskho, handfat och wc-stol då och då. På så sätt slipper du dålig lukt på grund av att vattnet i vattenlåsen avdunstar.
Golv
De flesta golvytor rengörs lättast genom våttorkning. Observera att Linoleumgolv och Parkett skadas av för mycket vatten. Använd sparsamt med rengöringsmedel. Skydda golvet från repor genom att sätta skydd, t.ex. filttassar, under tunga möbler som du ska flytta.
Väggar
Målade ytor och plastdetaljer rengörs med ljummet vatten och ett milt rengöringsmedel. Tapeter dammtorkas.
Tak
Tak kan vara svåra att rengöra. Ett jämnt smutsat tak kan ofta se bättre ut än ett flammigt tak efter en misslyckad tvätt. Rådgör alltid med Munksundsbo innan du gör en taktvätt. Tänk på att om stickkontakterna till dina taklampor inte passar i lamputtagen måste stickkontakterna bytas.
Säkringar
Kontrollera alltid säkringarna om en lampa eller el-apparat slutat fungera. Är en säkring trasig byter du den enkelt. Stäng först av den apparat/lampa som kan vara felaktig och dra om möjligt ur kontakten. Sätt i rätt typ av säkring. Ha alltid extra säkringar hemma.
Balkonger
Balkongen tillhör lägenheten och är hyresgästens ansvar. Det är som hyresgäst som ansvarar för att skotta bort snö från balkongen.
Det är inte tillåtet att montera parabol, antenn eller annan utrustning på fastighetens tak, skorsten, fasad eller fönster. Parabol eller antenn får inte heller placeras så att den sticker ut utanför fasaden. Observera att det är förbjudet att borra i fasaden. Blomlådor och vädringsräcken får endast sitta på insidan av balkongräcket. Det är förbjudet att skaka och piska mattor och sängkläder från balkongen. Det är heller inte tillåtet att grilla på balkongen på grund av os och brandrisk. Tänk på att även rökning på balkongen kan störa grannar.
Se till att inte förvara mattor eller dylikt på balkongen under vintern, dessa kan frysa och skapa sprickor i betongen. Det är bra om du själv kan minska mängden snö på balkongen. Om du skottar snö från balkongen se till att det inte hamnar på någon annans balkong eller på förbipasserande på marken. Ha gärna någon som står vakt nedanför.

Manual motorvärmarstyrning web-el

Kontakta oss